دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 20299 تاریخ انتشار : ۱ شهریور ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: در یک ویدیو از فضای مجازی می‌بینم پزشکی در برابر دوربین با همه توان فریاد می‌زند و از مردم می‌خواهد کرونا را لاعلاج ندانند. زنی میانسال و سیاهپوست است که عشق به سالم ماندن مردمان در حالات و کلماتش قابل تشخیص است؛ او از هرکه صدایش را بشنود، همچون خود من می‌خواهد تا اهمیت تغذیه، تفکر و تنفس را نادیده نگیریم و تسلیم جریان فکری منفی این روزها نباشیم.
با بسیاری از کسانی که خود یا اعضای خانواده‌شان با کروناویروس جنگیده‌اند صحبت می‌کنم و حرف مشترک همه‌شان یکی‌ست؛ اهمیت تغذیه و روحیه. چیزی که بسیاری از بیماران دراز کشیده بر تخت بیمارستان از آن محروم می‌شوند، گرچه هزار داروی دیگر دریافت کنند.
حالا رییس گروه بهبود تغذیه جامعه از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا، از فواید تغذیه و زندگی سالم برای ادامه مبارزه با ویروس تا زمان شکستش گفت: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹ در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند.
«جلال نوروزخانی» در این‌باره می‌گوید: روش‌های تغذیه‌ای مناسب، مملو از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند زمینه‌ساز تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید۱۹ شود.
او‌ از نقش سیستم ایمنی بدن می‌گوید: عملکرد سیستم ایمنی بدن، نقشی مهمی را در زمان پیشگیری و به‌خصوص دوران نقاهت از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کووید ۱۹ دارد که عامل ابتلا به آن، به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سوتغذیه و نداشتن تغذیه صحیح برمی‌گردد .
وی ادامه داد: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کووید۱۹ در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند که منابع تامین آهن گوشت قرمز ، جگر و منابع گیاهی آن حبوبات، خشکبار و سبزیجات تیره برگ است.
نوروزخانی همچنین منابع تامین روی را نیز پروتیین‌هایی نظیر گوشت سفید از جمله ماهی و دیگر غذاهای دریایی برشمرد.
وی کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن را عامل تاثیرگذار در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری دانست و افزود: منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.
این کارشناس حوزه تغذیه اضافه کرد: هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره‌رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند و به‌طورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (به‌جز سبزی‌های نشاسته‌ای) و حداقل ۲ واحد میوه توصیه می‌شود.
هر  واحد غذایی حاوی ۸۰ کالری است که در مواد غذایی مختلف متفاوت است که شامل پنج گروه غذایی نان، سبزی، گروه میوه، گروه گوشت و لبنیات می‌شود.
وی همچنین کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند را از جمله افرادی به شمار آورد که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری به نکات ویژه‌تری توجه بکنند.
نوروزخانی به این افراد توصیه کرد که روزانه از سبزی یا سالاد همراه با آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدو حلوایی، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا مصرف بکنند و از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود.
رییس گروه تغذیه مازندران به افرادی که علایم سرماخوردگی دارند توصیه کرد که از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
وی تاکید کرد: رعایت تعادل و تنوع و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد.
بیماری کووید ۱۹  ناشی از شیوع ویروسی موسوم به کرونا که چهره سال ۲۰۲۰ میلادی را برای تمام کشورهای جهان تغییر داده و آن‌ها را درگیر خود کرده است، تاکنون تعداد زیادی مبتلا داشته و البته جان بسیاری از آن‌ها را نیز گرفته است. این بیماری که در ابتدا با علایم تنفسی در میان مردم شناخته شد، بعدها روند علایم آن تغییر کرده است و علایم گوارشی نیز به جمع دیگر علامت‌ها از جمله تنگی نفس اضافه شده است.
تقویت سیستم ایمنی بدن همواره توصیه متخصصان و کارشناسان برای مقابله با این بیماری مطرح شده است و بخش بیشتری از تامین این ایمنی بدن به نوع تغذیه افراد برمی‌گردد.

 

 

 

 

/ایرنا

 

Twitter Google+ Facebook
3 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :