دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 20296 تاریخ انتشار : ۱ شهریور ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: تخم مرغ منبع با ارزشی از آمینو اسیدها است و دو تخم مرغ برابر با دو لیوان شیر یا یک مقدار متوسط از گوشت هستند.

تخم مرغ به روش های مختلفی در وعده غذایی ما وجود دارد اما اکثر ما برای صبحانه از تخم مرغ به شکل های مختلف استفاده میکنیم اما آیا به این مساله اندیشیده اید که خوردن تخم مرغ عسلی بهتر است یا خوردن تخم مرغ سفت؟ گفته می شود تخم مرغ نزد رومیان بسیار محبوب بوده است که معمولا به عنوان صبحانه می خوردند با این حال، اهمیت تخم مرغ از آن زمان به بعد تغییر کرده است چون باعث کلسترول شده و یا به عنوان غذای سنگین در نظر گرفته می شوند و یا به خاطر داشتن میکرو ارگانیسم ها، مانند ، سلمونیلا که موجب دیابت می شود کنار گذاشته شده است.
همه این ها درست است اما حقیقت این است که با نخوردن تخم مرغ، انسان ها چیزهای زیادی را از دست می دهند. مهم ترین جز زرده لسیتین است که در برابر اسکلروزیس موثر است چون سطح کلسترول را کاهش می دهد. با این حال، زیاده روی در خوردن تخم مرغ آسیب زننده است، چون کلسترول به سرعت جمع می شود و منجر به آلوده شدن پلاک می شود.
طبق دستورالعمل های پذیرفته شده بین المللی، فرد سالم می تواند ۴ تا ۵ تخم مرغ در هفته از جمله تخم مرغ در محصولات پخته شده یا سالاد بخورد. افرادی که دچار اختلالات قلبی و عروقی هستند و یا افرادی که مستعد بیماری قلبی هستند باید کمتر بخورند اما تخم مرغ را از لحاظ پختن چه مدلی بخورند بهتر است؟
تخم مرغ یک صبحانه کامل و مقوی سرشار از پروتئین می باشد اما قبل از مصرف آن باید بدانید که کدام شکل پخت آن مفید و بدون ضرر است تخم مرغ عسلی یا تخم مرغ سفت؟
تخم مرغ آب پز، راحت تر هضم می شود، در حالی که زرده مقداری از خواص خود را از دست می دهد و حدود سه ساعت طول می کشد تا هضم شود. بنابراین، تخم مرغ آب پز در حد عسلی شده مفیدتر است. تخم مرغ نیم پز یا همان عسلی وقتی است که سفیده آن سفت می شود، اما نه خیلی زیاد، و زرده آن شل است.
این کار ممکن است با جوشاندن اتفاق بیفتد پس بهترین و زود هضم ترین و خون سازترین شکل پخت تخم مرغ به صورت عسلی یا نیم پز است؛ برای تهیه تخم مرغ عسلی یا نیم پز باید ابتدا آب را جوشانده سپس تخم مرغ را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آن بجوشانند. تخم مرغی که زیاد جوشانده شود, دیر هضم می شود و برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست.
براساس نظر متخصصان طب سنتی کسانی که خون غلیظ دارند به هیچ عنوان مجاز به مصرف تخم مرغ سفت شده نیستند. زیرا این شیوه پختن تخم مرغ سبب غلیظ شدن خون می شود.
از طرفی دیگر تخم مرغ خام برای سلامتی خطرناک است. اول اینکه زمان زیادی برای هضم سفیده تخم مرغ لازم است. دوما مشخص نیست که تغذیه مرغ چه بوده و میکرو ارگانیسم ها می توانند به راحتی از پوسته تا سفیده تخم مرغ نفوذ کنند و ممکن است باعث ایجاد بیماری شوند. زرده خام آنقدرها هم خطرناک نیست.

چرا به کودکان تخم مرغ عسلی ندهیم؟

توصیه کارشناسان تغذیه این است که جهت جلوگیری از احتمال ویروسی بودن زرده آن را در حالت عسلی میل نکنید و بهتر است کامل سفت باشد.
می گویند در تخم مرغ عسلی ممکن است میکروب سالمونلا وجود داشته که در صورت نیمه پز بودن (عسلی) بودن تخم مرغ زنده مانده و جان کودکان را به خطر می اندازد.
باکتری سالمونلا شایع ترین علت بیماری ناشی از مواد غذایی به شمار می رود. مواد غذایی حاصله از مرغ و طیور، مانند تخم مرغ، یکی از منابع اصلی باکتری سالمونلا است. این باکتری در مرغ داری ها می تواند به راحتی از یک مرغ به مرغ دیگر انتقال پیدا کند. در روند پخت با درجه حرارت مناسب این باکتری از بین می رود. اگر که سالمونلا وارد جریان خون افراد بشود احتمال مرگ فرد بسیار بالا می باشد.
هرساله ۱۴۲ هزار آمریکایی به سالمونلا از راه مصرف تخم مرغ خام آلوده می شوند که حدود ۳۰ نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند. اگر چه احتمال آلودگی مرغ ها به سالمونلا خیلی کم است ولی با این وجود بهتر است که از هر خطر احتمالی هرچند کم، جلوگیری کنیم.
مسئله دیگر در رابطه با تخم مرغ خام و یا نیمه پخته، پروتئین آویدین می باشد. این پروتئین در تخم مرغ به ویتامین بیوتین متصل و مانع جذب آن می شود. با پخت مناسب تخم مرغ این پروتئین تخریب شده و باعث آزاد شدن بیوتین می شود. نیاز روزانه ما به بیوتین حدود ۳۰ میکروگرم می باشد که با مصرف یک تخم مرغ متوسط پخته، ۲۵ میکروگرم آن تامین می شود.
تخم مرغ منبع با ارزشی از آمینو اسیدها است و دو تخم مرغ برابر با دو لیوان شیر یا یک مقدار متوسط از گوشت هستند. در زمینه ارزش غذایی و محتوای پروتئین، تخم مرغ حتی از گوشت تازه و یا شیر تازه نیز بیشتر است.
با داشتن مقدار بالایی ویتامین ها، آمینو اسیدها و مواد معدنی مورد نیاز برای متابولیسم به عنوان غذایی مناسب شناخته می شود. از آنجا که زرده غنی از فسفر است، تخم مرغ برای افرادی که کار ذهنی انجام می دهند مفید است.
تخم مرغ تازه سالم تر است به راحتی می توان گفت که “سن” یک تخم مرغ چقدر است. تخم مرغ های تازه در برابر نور شفاف هستند، هیچ نقطه تاریک ندارند روش ساده ای وجود دارد مثل قراردادن تخم مرغ در یک ظرف پر از آب تخم مرغ تازه در پایین باقی می ماند؛ تخم مرغ ۳ تا ۵ روزه به تدریج بالا می رود.
بوی ناخوشایند تخم مرغ از کیفیت پایین غذایشان نیست ، چنین تخم مرغی نمی تواند باعث مسمومیت غذایی شود، اما بوی ناخوشایند آن حتی بعد از آن که در ظرف غذا پخته شد باقی می ماند.

منبع: تیتربرتر

 

 

 

Twitter Google+ Facebook
11 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :