دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 20232 تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا:  تغذیه و رژیم غذایی وزشکاران در مقابله با ابتلا به کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به به جای حذف، حجم وعده غذایی را کم کرد.به گزارش ایسنا، ترس از اضافه وزن به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی باعث شده تا برخی ورزشکاران اقدام به حذف وعده‌های غذایی کنند و این یک کار غلط است زیرا به جای حذف، باید حجم وعده غذایی کم شود.نخستین راه پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا رعایت اصول بهداشتی است، اما این روش به تنهایی کافی نیست و ورزشکاران همانند سایر اقشار جامعه می‌توانند با تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها ایمنی بدن خود را بالا ببرند، پس برای پیشگیری از کرونا در کنار رعایت مسائل بهداشتی باید تغذیه مناسب نیز در دستور کار قرار گیرد.تغذیه ورزشکاران در این دوران بستگی به مدت زمان ورزش دارد. با توجه به تعطیلی باشگاه‌ها احتمال دارد افراد دچار اضافه وزن شوند، بنابراین باید رژیم غذایی متناسب با تمرین داشته باشند.
وعده غذایی را حذف نکنید!
در این زمان برخی ورزشکاران ممکن است یک سری کارها را انجام داده که برای سلامتی آنها مضر باشد، یکی از این کارها حذف برخی از وعده‌های غذایی است که یک ایده غلط به شمار می‌رود زیرا وعده‌های غذایی باید به طور مرتب مصرف شود. اگر ورزشکاران در زمان تعطیلی تمرینات به دنبال پیشگیری از اضافه وزن‌هستند به جای حذف وعده غذایی باید میزان حجم غذا را کم کنند.همچنین ورزشکاران اگر می‌خواهند تغذیه سالم داشته باشند بهتری است که غذای خانگی مصرف کنند و از مصرف غذای بیرون و سرخ‌کردنی ها بپرهیزند.

چگونه مقاومت بدن را افزایش دهیم؟
با توجه به اینکه ورزشکاران به علت تمرینات منظم و مکرر بیشتر در معرض آسیب های سلولی احتمالی قرار دارند، توصیه می شود که از ترکیبات آنتی اکسیدان در برنامه غذایی روزانه خود بیشتر استفاده کنند؛ مصرف روزانه سبزی و سالاد با آبلیمو ترش و یا آب نارنج تازه، مصرف پیاز و سیر خام همراه با غذا به دلیل داشتن ویتامین c و سایر ترکیبات فنولی باعث افزایش مقاومت بدن و افزایش سطح ایمنی سلولی می‌شود. از سوی دیگر ترکیباتی که حاوی ویتامین A و یا پیش سازهای آن هستند مثل هویج و کدوحلوایی ایمنی ورزشکاران را تقویت می کند.
جایگاه مواد پروتئینی در رژیم ورزشکاران همیشه دارای اهمیت ویژه بوده است و بر عملکرد ورزشی آن ها بسیار تاثیرگذار است و از سوی دیگر مصرف پروتئین ضمن حفظ عضلات ورزشکاران باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

لزوم مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران
به همین جهت توصیه مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران به میزان کافی با توجه به سن، جنس و نوع فعالیت ورزشی بسیار مهم است و توصیه می شود حتما تمامی منابع پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها، حبوبات و تخم‌مرغ کاملا پخته مصرف شوند و از مصرف سفیده خام تخم‌مرغ و یا تخم‌مرغ عسلی و یا گوشت‌های کبابی که کاملا پخته نشده اند و حرارت به قسمت های میانی گوشت به طور کامل نرسیده است، پرهیز کرد.در خصوص نحوه تهیه و مکان صرف غذا و میان وعده در ورزشکاران، لازم است از مصرف غذا، مایعات و نوشیدنی ها در مکان‌های نامطمئن خودداری شود و تمامی ظروف مورد استفاده به صورت شخصی و یا یکبار مصرف در نظر گرفته شود.در این مطلب که از سوی فرید اردیخانی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته همچنین آمده است، با توجه به کمبود دریافت غذایی و ویتامین های C و D و E،   احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری‌های تنفسی و کرونا افزایش می یابد و معمولا ورزشکاران مکمل های غذایی و ورزشی متنوعی را استفاده می کنند، توصیه می شود برای پیشگیری از تداخلات دارویی حتما با پزشک تیم و یا کارشناس تغذیه مشورت کنند؛ به عنوان مثال افزایش دریافت مکمل روی یا کلسیم ضمن کاهش جذب آهن احتمال کم خونی را در ورزشکار افزایش می دهد و علاوه بر تاثیر منفی بر عملکرد ورزشی، سیستم ایمنی را نیز ضعیف می کند.

 

Twitter Google+ Facebook
3 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :