دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 20113 تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: رژیم کتو یا همان کتوژِنیک نوعی رژیم لاغری با کربوهیدرات پایین و چربی بالاست. کاهش مصرف کربوهیدرات‌ و افزایش مصرف چربی به ایجاد فرآیند کتوسیس در بدن منجر می‌شود؛ یعنی وضعیتی که بدن برای تأمین انرژی در درجه اول به استفاده از چربی‌ها به‌جای کربوهیدرات‌ها روی می‌آورد.

اما خوب است که درباره عوارض احتمالی این رژیم هم بدانید.ازجمله عوارض احتمالی رژیم کتوژنیک می‌توان به آنفلوآنزای کتو اشاره کرد. میزان مصرف کربوهیدرات‌ها در این رژیم معمولا به کمتر از ۵۰گرم در روز محدود می‌شود. تخلیه ذخایر کربوهیدرات و روی‌آوردن بدن به استفاده از کتون‌ها و چربی برای تأمین سوخت ممکن است در ابتدای رژیم موجب بروز علائم شبیه به آنفلوآنزا شود.از طرفی، رژیم کتو می‌تواند به کلیه‌ها فشار وارد کند.

در رژیم کتو به مصرف مواد غذایی حیوانی پرچرب مانند تخم‌مرغ، گوشت و پنیر توصیه می‌شود، زیرا بدون کربوهیدرات‌اند. اما مصرف زیاد چنین غذاهایی با افزایش احتمال ایجاد سنگ کلیه در ارتباط است. از این رو رژیم کتوژنیک مناسب مبتلایان به بیماری کلیوی مزمن نیست. ضمن این‌که معمولا به مبتلایان به بیماری کلیوی مزمن توصیه می‌شود سراغ رژیم‌های کم‌پروتئین‌تر بروند، درحالی‌که رژیم کتوژنیک جزو رژیم‌های دارای پروتئین متوسط و رو به بالاست.

مشکلات گوارشی از دیگر عوارض احتمالی رژیم کتوست، زیرا در این رژیم به‌راحتی قادر به تأمین فیبر مورد نیاز روزانه بدن‌تان نخواهید بود. برخی منابع غذایی فیبردار مانند میوه‌های پرفیبر و غلات کامل به‌دلیل دارا بودن کربوهیدرات بالا در رژیم کتوژنیک جایی ندارند و به همین علت برخی افرادی که این رژیم را می‌گیرند دچار ناراحتی‌های گوارشی و یبوست می‌شوند.

خلاصه این‌که رژیم کتوژنیک شاید در کوتاه‌مدت در کاهش وزن مؤثر باشد، اما تبعیت از این رژیم خصوصا به‌مدت طولانی می‌تواند دارای عوارضی هم باشد. بنابراین، پیش از گرفتن رژیم‌های این‌چنینی بهتر است با مشاور تغذیه مشورت کنید و مطمئن شوید سلامتی‌تان به‌خطر نمی‌افتد.

 

 

Twitter Google+ Facebook
3 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :