دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 19716 تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: فواید آلبالو برای سلامتی، چند خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، لزوم حذف پنج غذا از بشقاب غذایی، آشنایی با خواص ضد ویروسی زرد چوبه و هشدارهای مهم در خصوص مصرف خربزه را در اين بسته خبری بخوایند.

دبیر انجمن تغذیه البرز با اشاره به اینکه آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان و برای کاهش فشار خون مفید است، اظهار کرد: آلبالو سرشار از پلی‌فنول‌های مهمی است که نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند به کاهش فشارخون کمک کنند.

زهرا احدی، اضافه کرد: میوه و سبزی‌های رنگی به خصوص به رنگ قرمز، بنفش و سبز تیره مانند آلبالو، انگور سیاه و قرمز، آلو سیاه، توت فرنگی، کلم قرمز، برگ تربچه و اسفناج حاوی حجمی بالا از آنتی اکسیدان‌ها هستند که مصرف هر یک از آن‌ها به خصوص در فصل برداشت در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان مؤثر است.

وی تصریح کرد: رنگ قرمز شفاف و غلیظ آلبالو فقط برای جذابیت و زیبایی نیست، بلکه به علت وجود میزان زیادی از آنتوسیانین ها است. آنتوسیانین ها، نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و مانع از استرس شوند.

دبیر انجمن تغذیه البرز با تاکید بر اینکه آلبالو سرشار از مواد مغذی مهمی مانند فیبر، کاروتنوئیدها، ویتامین C و پتاسیم است، گفت: این میوه تابستانی جز میوه‌های کم‌کالری هم محسوب می‌شود.

پنج غذا را از بشقاب خود حذف کنید

النا کالن هشدار داد که “جهش گلوکز می‌تواند منجر به ایجاد دیابت شود. علاوه بر این، مخمر باعث نفخ می‌شود و عملکرد روده را مختل می‌کند. ” کالباس، نان‌های سفید، پنیر، سیب زمینی سرخ کرده و هات داگ‌ها را از لیست منوی روزانه خود حذف کنید. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی، “النا کالن” متخصص تغذیه در روسیه، غذاهایی را که باید از رژیم غذایی حذف شوند را نام برد. به نظر وی، اول از همه، لازم است که کالباس و سوسیس را حذف کنید، که اغلب “مقدار زیادی چربی، نمک و رنگ به این غذاها اضافه می‌شود”. استفاده زیاد از چنین محصولاتی می‌تواند اختلالات جدی در عملکرد کلیه‌ها و کبد ایجاد کند و همچنین بر خاصیت ارتجاعی پوست تأثیر بگذارد. دومین محصول مضر، غذاهای اماده و پخته شده است. این متخصص یادآور شد: نان‌ها، پای و نان سفید از شاخص گلیسمی بالایی برخوردار هستند که به طور مستقیم بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارد. این متخصص تغذیه پیشنهاد می‌کند که از فست فود خودداری کند. پنیر، سیب زمینی سرخ کرده و هات داگ همگی با چربی‌های ترانس و نمک اشباع شده‌اند. مصرف بیش از حد مواد غذایی باعث برهم زدن تعادل آب در بدن می‌شود، باعث تورم و تأثیر منفی بر روی پوست می‌شود.

هشدارهای مهم در خصوص مصرف خربزه

خربزه میوه تابستانی لذیذ که مورد علاقه بسیاری است اما در کنار همه فواید مضراتی نیز دارد، که شاید با آن آشنا نباشید. علامت خربزه خوب آن است که سنگین و نسبتاً سفت باشد و قسمت انتهای آن را چون کمی فشار دهید مختصری فرو رود. برعکس آنچه که در ایران مرسوم است و خربزه را با غذا یا بعد از غذا به عنوان دسر می‌خورند، بهتر است با فاصله زیادی قبل از غذا آن را خورد و در میان دو وعده غذایی مصرف شود. خوردن خربزه به همراه عسل خطرناک و مرگ آور است. خربزه کال حاوی مزه ترشی است که برخلاف خربزه رسیده و شیرین، ترس را در انسان می‌افزاید و شجاعت را از بین می‌برد. مصرف خربزه قبل از غذا اسهال و ورم رود را به همراه می‌آورد. خربزه چون دارای قند است بسیار چاق‌کننده بوده و از این رو افراد دارای اضافه وزن در مصرف آن احتیاط کنند. خوردن خربزه کال در کسانی که معده‌ای ضعیف دارند ممکن است تولید اسهال کند و خلط را افزایش دهد. هر یکصد گرم خربزه، هشت گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. این میوه برای سینه درد و سرماخوردگی بسیار مضر است و باعث تب‌های صفراوی می‌شود. زیاد خوردن آن هم تولید گرمی می‌کند. زیاده روی در خوردن خربزه، سبب نفخ و ایجاد درد در معده و روده می‌شود.

خواص ضد ویروسی زرد چوبه

تحقیق جدید نشان می‌دهد ترکیب طبیعی موسوم به کورکومین در زردچوبه می‌تواند به نابودی برخی ویروس‌ها کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد کورکومین می‌تواند از الودگی سلول‌ها به ویروس‌های قابل انتقال دستگاه گوارش (TGEV) جلوگیری نماید. مصرف این ترکیب در دوز بالا به نابودی ذرات ویروس منجر می‌شود. عفونت ناشی از TGEV موجب بیماری‌ای موسوم به گاستروا نتریت قابل انتقال در خوک‌ها می‌شود که با اسهال، کم آبی شدید و مرگ همراه است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای نابودی این ویروس وجود ندارد. اما محققان در تحقیق جدید دریافتند میزان بالاتر کورکومین موجب کاهش تعداد ذرات ویروس در محیط کشت سلول شد. «لیلان ژی»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه مهندسی ووهان چین، در این باره، اظهار کرد: «کورکومین دارای تأثیر بازدارندگی قابل توجهی بر مرحله جذب TGEV است و تأثیر مستقیمی بر غیرفعال سازی آن دارد. از این‌رو کورکومین پتانسیل خوبی در پیشگیری از عفونت TGEV دارد.» مطالعات قبلی نشان داده‌اند که کورکومین از تکثیر برخی انواع ویروس‌ها از جمله ویروس دنگی، هپاتیت B و زیکا جلوگیری می‌کند. این ترکیب همچنین دارای شماری از تأثیرات قابل توجه بیولوژیکی از جمله ضد تومور، ضدالتهاب و ضد باکتری هم است.

چند خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در شرایط شیوع کرونا و لزوم داشتن سیستم ایمنی قوی برای جلوگیری از ابتلاء یا مهار عفونت در صورت بروز بیماری، تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از پیش اهمیت یافته است. هیچ گونه داروی معجزه آسا یا غذای بخصوصی وجود ندارد که بتواند سیستم ایمنی بدن شما را ناگهان تقویت کند و شما را در برابر کرونا محافظت کند. با این حال، روش‌های دیگری وجود دارند که شما می‌توانید با آن‌ها از خودتان محافظت کنید و به سیستم ایمنی بدنتان بیشترین شانس را برای انجام وظیفه خود در برابر یک بیماری تنفسی بدهید. در ادامه چند روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن آورده شده است: که عبارتند از:

ویتامین C:

و یتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری و یکی از شناخته شده‌ترین مواد مغذی برای تقویت سلامت سیستم ایمنی است. ویتامین C با پشتیبانی از عملکردهای مختلف سلولی در دفاع از بدن به سیستم ایمنی کمک می‌کند.

گیاه دارویی آقطی:

آقطی به دلیل داشتن فعالیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی بسیار قدرتمند شناخته شده است. این گیاه از دیرباز برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شده است.

گیاه دارویی سرخارگل (اکیناسه):

تحقیقات نشان می‌دهد که گیاه سرخارگل تعداد گلبول‌های سفید خون را که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، افزایش می‌دهد. سرخارگل یا همان اکیناسه امروزه به عنوان داروی بدون نسخه گیاهی برای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شناخته شده است. اکیناسه گروهی از گیاهان گلدار است که به عنوان یک داروی محبوب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکیناسه با بسیاری از مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب، بهبود ایمنی و کاهش قند خون مرتبط است.

سرکه سیب:

سرکه سیب قرن‌هاست که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌هایی است که همگی برای بدن مفید هستند.

روی سیترات:

ر وی در بسیاری از فرآیندهای سلولی نقش دارد. به عنوان یک آنتی اکسیدان، روی در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد. سطح نامناسب روی ممکن است عملکرد ایمنی طبیعی را در بدن مختل کند. قرص‌های روی سیترات سال‌هاست که برای تخفیف و کاهش مدت زمان آنفلوآنزا و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود.

 

 

Twitter Google+ Facebook
7 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :