دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 19658 تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: سن متوسط یائسگی بر اساس مطالعات انجام شده در ایران حدود ۵۰ است؛ اما بعضی از خانم‌ها ممکن است زودتر یا دیرتر وارد دوران یائسگی شوند.

در این دوران خانم‌ها با تغییرات زیادی ازجمله خشکی پوست، چین‌وچروک در پوست، نازک شدن و ریزش موها، شل شدن و افتادگی سینه‌ها، خشکی واژن و گرگرفتگی مواجه می‌شوند و به دلیل کاهش تراکم استخوانی خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد که دراین‌بین تغذیه نقش مهمی دارد.

مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید: میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر اینکه نیازهای بدن به ویتامین‌ها و املاح معدنی را تأمین می‌کنند، به علت دارا بودن فیبر در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش به‌خصوص سرطان کولون، کاهش جذب چربی‌ها و کاهش کلسترول خون مؤثرند.

حبوبات بیشتر استفاده کنید: حبوبات در گروه‌بندی غذایی در گروه گوشت و تخم‌مرغ قرار دارد. این دسته از موادغذایی تأمین‌کننده پروتئین موردنیاز بدن هستند. با مصرف هم‌زمان حبوبات و غلات تمام اسیدآمینه‌های ضروری بدن تأمین می‌شود و به‌این‌ترتیب پروتئینی باکیفیت پروتئین حیوانی در اختیار بدن قرار می‌گیرد.

مصرف چربی‌ها را کاهش دهید: اصولا مصرف غذاهای پرچرب به‌خصوص چربی‌های حیوانی و اشباع شده در هیچ‌یک از دوران‌های زندگی توصیه نمی‌شوند.مصرف زیاد چربی‌ها به‌خصوص نوع اشباع شده آن‌ها به‌عنوان یکی از عوامل خطر در بروز سرطان سینه در خانم‌ها و در سنین یائسگی به اثبات رسیده است.

مصرف موادقندی و چربی‌ها را محدود کنید: خوردن شیرینی، شکلات و دسرهای شیرین برای خانم‌هایی که دوران یائسگی را سپری می‌کنند، مناسب نیست.میزان تحرک و فعالیت بدنی‌‌تان را افزایش دهید: هم‌زمان با کاهش کالری دریافتی درصورتی‌که میزان تحرک بدنی خود را افزایش دهید، درکنترل وزن بدن و جلوگیری از چاقی و اضافه‌وزن موفق‌تر خواهید بود.

البته فعالیت بدنی لزوما به معنی شرکت در مســابقه دو ماراتن یا انجام مسابقات ورزشی نیست. پیاده بردن بچه‌ها به مدرسه، پیاده رفتن برای خرید روزانه یا قدم زدن تند در پارک هم برای افزایش فعالیت بدنی مفید است.سایر نکته‌ها: روزانه سه تا چهار سهم از گروه شیر و مواد لبنی که تأمین‌کننده بخش عمده کلسیم موردنیاز روزانه است، مصرف کنید.

هر سهم از این گروه برابر با یک لیوان شیر یا ماست است، مصرف مواد غذایی حاوی منیزیوم که در استحکام استخوان‌ها نقش مهمی دارند مانند بادام‌زمینی، فندق، گردو، نخود، عدس، گوشت بدون چربی، سبزی‌های سبز و انواع ماهی را فراموش نکنید، از مصرف زیاد فسفر (موجود در غذاهای فرایندشده حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس و نوشیدنی‌های کولادار) پرهیزکنید.

به‌خصوص نوشابه‌های گازدار به دلیل میزان فسفات بالا جذب کلسیم غذا را مختل کرده و زمینه را برای پوکی استخوان فراهم می‌کند، استفاده از برخی از گیاهان و داروهای گیاهی در کاهش علائم یائسگی مؤثر است و موجب افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شوند. رازیانه یکی از این گیاهان است که مصرف روزانه آن به‌صورت قطره یا پودر در کاهش گرفتگی مؤثر است.

پودر رازیانه را می‌توانید در منزل تهیه کنید. برای این کار دانه رازیانه را آسیاب کنید و پودر آن را در یخچال نگهداری کنید. از این پودر می‌توانید روزانه یک تا سه قاشق مرباخوری به‌صورت تنها یا همراه با ماست، سالاد یا غذاهای دیگر مصرف کنید، مکمل‌های ویتامین E نیز به‌طور خاص در کاهش علائم یائسگی و ازجمله گرگرفتگی مؤثر است.دکتر کیانوش کریمی، متخصص تغذیه

 

Twitter Google+ Facebook
0 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :