دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 18897 تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: یک متخصص تغذیه نکات مهمی را درباره باید و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم می گوید.

روزهای گرم کم کم از راه رسیده است و بسیاری از مردم بابت این گرما کلافه شده اند. با این گرما چه می توان کرد؟ آن هم گرمایی که گفته می شود نسبت به سال های گذشته بیشتر است و حتی بی سابقه خواهد بود.

یکی از راه های کاهش دمای بدن نوع تغذیه است. با تغذیه درست می توان تا حد زیادی دمای بدن را پایین آورد.

در اینباره لیلا خسروی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به جام جم آنلاین گفت: نوع تغذیه نقش زیادی در تنظیم دمای بدن دارد. یکی از دلایل گرمازدگی در روزهای داغ سال این است که فرد غذاهای سنگین، حجیم، پرچرب و پرادویه ای مصرف می کند که سوخت و ساز بدن او را بالا می برد و در نتیجه دمای بدن نیز افزایش می یابد که این خود می تواند برای افراد حساس تر گرمازدگی را نیز به دنبال داشته باشد.

خسروی عنوان کرد: تعریق بدن نیز در روزهای گرم افزایش می یابد. سدیم بیشتری از بدن دفع می شود و فعالیت جسمانی هم با بالا رفتن دمای هوا کمتر می شود. به هر حال از دست رفتن آب بدن در روزهای گرم مشکل مهمی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

کارشناس تغذیه اذعان داشت: برای جبران کم آبی در روزهای گرم افرادی که مرتب از خانه بیرون هستند باید همیشه شیشه آب و مایعات را با خود داشته باشند. استفاده از شربت آب لیمو و شربت خاک شیر نیز بسیار مناسب است. آب سبزی های دیگر مانند آب هویج، گوجه فرنگی و هندوانه بسیار مفید است. این آب میوه ها و مایعات تازه باعث می شوند تا خطر یبوست در گرما هم رفع شود.

این متخصص رژیم درمانی تاکید کرد: استفاده از مایعات به این معنا نیست که یک فرد انواع نوشیدنی های گاز دار به خصوص پودرهای آماده را برای تهیه شربت استفاده کند. این نوشیدنی ها به دلیل داشتن قند بالا باعث می شوند قند خون افزایش پیدا کند که این اصلا خوب نیست.

خسروی بیان داشت: استفاده از سبزیجات تازه در وعده های غذایی و میل کردن روزانه سه واحد میوه به رفع کم آبی بدن کمک شایانی می کند. از غذاهای پرچرب، شور، پرادویه و سنگین هم باید دوری کرد، این نوع غذاها با توجه به اینکه سوخت و ساز زیادی در بدن به وجود می آورند موجب تشنگی شدید در گرما می شوند. بسیاری از غذاهایی که یک فرد مصرف می کنند ممکن است پرکالری و فاقد ارزش تغذیه ای باشد.

وی با اشاره به تعریق زیاد در روزهای گرم گفت: باید تعریق بدن را جدی گرفت و اگر بیش از اندازه بود به پزشک مراجعه کرد. تعریق آب بدن را کم می کند و فرد باید برای جبران این اتفاق مرتب مایعات را مصرف کند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: در روزهای گرم مصرف بستنی نیز بسیار بالا می رود. افراد باید در خوردن بستنی نیز دقت کنند. بستنی نیز موجب قند خون را بالا می برد و به خصوص افرادی که قند دارند برای رهایی موقتی از گرما نباید بستنی بخورند.

خسروی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات رایج در فصل گرما این است که افراد بنا به دلایلی اشتهای خود را از دست می دهند که این موضوع خود می تواند باعث کاهش وزن افراد شود. به نوع تغذیه در هر شرایطی باید اهمیت داد تا  عوارضی مثل یبوست، کاهش وزن و یا اضافه وزن به وجود نیاید.

وی در پایان گفت: هر کسی نسبت به شرایط بدنی خود بهتر از دیگران آگاهی دارد. بهتر است افرادی که به گرما حساسیت بیشتری نشان می دهند حساسیت بیشتری هم روی نوع تغذیه خود داشته باشند و مصرف انواع مایعات را در دستور کار خود قرار بدهند. بهتر است که کمتر در معرض نور تند آفتاب قرار بگیرند و کمتر به کارهایی که افراد را وادار به فعالیت های سخت فیزیکی می کند مشغول شوند. با رعایت یک تغذیه مناسب می توان  با فصل گرما بهتر و بیشتر کنار آمد.

 

 

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

 

 

Twitter Google+ Facebook
1 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :