دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 16556 تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: در هفته‌های اخیر خبر ابتلا و مرگ عده‌ای از انسان‌ها در چین و دیگر نقاط جهان، موجب تأسف همگان گردید و از سویی دیگر، نگرانی شدیدی را در مورد ابتلای افراد بیشتری به این بیماری ایجاد نمود.

در هفته‌های اخیر خبر ابتلا و مرگ عده‌ای از انسان‌ها در چین و دیگر نقاط جهان، موجب تأسف همگان گردید و از سویی دیگر، نگرانی شدیدی را در مورد ابتلای افراد بیشتری به این بیماری ایجاد نمود. ویروس کرونا می‌تواند از طریق ترشحات افراد بیمار به‌طور مستقیم و غیر مستقیم به دیگران سرایت کند و بیماری را منتقل سازد، لذا «تماس» با خود بیماران و یا وسایل شخصی آنها و همچنين وسایلی که اخیراً در تماس و ارتباط با بیماران بوده، و «تنفس» در محيط آلوده شده با عطسه و سرفه بیماران، می‌تواند خطرآفرین باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از حضور در جمع افراد مبتلا به عطسه و سرفه و همچنین دست دادن با افراد مختلف و تماس غیرضروری با وسایلی که احتمال آلودگی آنها می‌رود، خودداری شود.

ایمنی غذایی:

غذای سالم و به‌خوبی طبخ شده، بیماری را منتقل نمی‌کند؛ با این حال، اگر از ظروف یکسانی برای حمل و نگهداری غذای خام و پخته استفاده شود و یا از کارد و تخته خردکنی یکسانی برای آماده‌سازی غذای خام و پخته استفاده شود، خطر آلودگی غذای پخته شده مطرح می‌شود. کارکنان بخش‌های مختلف درگیر در پخت و ارائه غذا شامل مسئولین خرید و نگهداری، آشپزها و خدمه آشپزخانه و توزیع‌کنندگان غذا لازم است همواره نظافت را به‌طور جدی رعایت کنند و در فرصت‌های مختلف دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویند و لباس و روپوش خود را کاملاً نظیف نگهداری کنند.

توصیه شده این گروه از افراد هنگام شروع به کار، هنگام جابجایی غذاها، قبل و بعد از خوردن و نوشیدن، هنگام جابجا نمودن زباله، در زمان نظافت محل کار، پس از سرفه و عطسه کردن خودشان و همکاران‌شان، پس از شمردن پول و ارائه فاکتور و در تمام احوالات مشابه، دست‌ها را با آب و صابون به‌خوبی بشویند. بدیهی است غذایی که به‌خوبی پخته و توزیع شود، حتی در مناطقی که ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده نیز خطری برای سلامت مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از کرونا :

ایمنی بالای افراد نیز عامل مهمی در حفظ و تداوم سلامتی آنها است. کسانی که غذای ناکافی و یا نامناسب دریافت می‌کنند، بدن خود را ضعیف کرده و آمادگی خود را برای بیمار شدن افزایش می‌دهند. برخی افراد به‌ظاهر سالم و دارای اضافه وزن، ممکن است مصرف نان و برنج و دیگر غلات را بسیار کاهش دهند و مقدار فراوانی مواد غذایی پر پروتئین مصرف کنند تا بتوانند مقداری از وزن خود را کم کنند؛ در حالی که مقدار کافی از مواد کربوئيدراتی برای سلامت و تولید انرژی در تمام سلول‌های بدن ضروری است. همچنین مصرف بیش از حد مواد کربوئیدراتی نیز به سلامت سلول‌ها لطمه می‌زند و این‌گونه کاهش و افزایش مصرف بعضی از مواد غذایی، قابل توجیه نیست. از طرف دیگر، عده‌ای از افراد با مصرف غذاهای پرچرب، سرخ‌کرده و فست‌فودهایی از قبیل پیراشکی و فلافل و همبرگر و مرغ سوخاری و امثال آن، سلول‌های مختلف بدن و از جمله سلول‌های سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند. مصرف مقدار کافی سبزیجات به‌صورت تازه و مقداری هم به‌صورت آب‌پز يا بخارپز شده، با رساندن ویتامین C و فولات و مواد آنتی‌اکسیدان و ایمنی‌زا ضمن پیشگیری از لطمات سلولی، به سلامتی فرد کمک شایانی می‌نماید.

مصرف میوه‌های زمستانی به اندازه کافی نیز بسیار توصیه می‌شود. نقش لبنیات در حفظ و ارتقای سلامتی برای همگان روشن است. در کل، مصرف تمام گروه‌های ۵ گانه مواد غذایی شامل نان و غلات و مواد نشاسته‌ای؛ میوه‌ها؛ سبزیجات؛ گوشت و حبوبات و مغز دانه‌ها و تخم‌مرغ؛ و لبنیات در حد مناسب و مورد تأیید علم تغذیه، برای حفظ و سلامت بدن بسیار ضروری است. علاوه بر رعایت «تعادل» در مصرف غذاها (یعنی خودداری از کم یا زیاد مصرف کردن برخی مواد غذایی)، توجه به «تنوع غذایی» نیز بسیار ضروری است. مصرف یک غذای خاص به‌طور پیوسته، خطر تضعیف بدن را در پی خواهد داشت و مثلاً حتی از گروه گوشت‌ها، نباید صرفاً به مصرف ماهی و غذاهای دریایی بسنده کرد و یا از گروه میوه‌ها، تنها مصرف سیب کافی نخواهد بود.

امید که با رعایت توصیه‌های مربوط به ایمنی محل زندگی و کار (یعنی دوری از افراد بیمار و وسایل آلوده احتمالی)، ایمنی غذا (حفظ سلامت غذای مصرفی) و بالا نگهداشتن ایمنی بدن، بزودی بیماری ناشی از کرونا ویروس از جامعه انسانی محو شود.

 

 

Twitter Google+ Facebook
3 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :