دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 16478 تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: اسلامیان درمورد تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام کرونایی گفت: پروتئین در سیستم ایمنی بدن ما نقش‌ مهمی ایفا می‌کند.عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در «روزنه» رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: وقتی بدن ما دچار کمبود مواد مغذی می‌شود اولین سیستمی که در بدن ما آسیب می‌پذیرد سیستم ایمنی بدن ماست و در مقابل وقتی کمبودها را جبران می‌کنیم آخرین سیستمی که ترمیم می‌شود سیستم ایمنی است.بنابراین تغذیه نقش بسیار مهمی می‌تواند در پیشگیری از بیماری داشته باشد ولی به این مفهوم نیست که اگر فلان ماده غذایی را استفاده کنیم و در مقابل ویروس کرونا هم قرار بگیریم کاملا مصمون هستیم و مبتلا نمی‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین عامل برای پیشگیری، رعایت بهداشت فردی و نکاتی است که مدام اطلاع رسانی می‌شود.
اسلامیان درمورد مواد غذایی کمک‌کننده به تقویت سیستم ایمنی بدن به آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین A یا پیش‌سازهای آن است که نقش خیلی مهمی در مخاط دستگاه تنفس ما دارد و می‌تواند روی سد مخاطی که یکی از سدهای ایمنی بدن ماست اثرگذاری خوبی داشته باشد. منابع خوب آن میوه‌های زرد و نارنجی رنگ مثل کدو حلوایی، هویج و فلفل دلمه‌ای‌های رنگی هستند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: رعایت بهداشت هر کدام از مواد غذایی که قرار است به صورت خام مصرف شود خیلی مهم است. اگر می‌توانیم میوه‌هایی را انتخاب کنیم که قابلیت پوست کندن داشته باشند و یا مدت کافی برای شستش و ضدعفونی کردن آنها اختصاص دهیم.
او در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: لبنیات و تخم‌مرغ نیز از منابع دیگر ویتامین A به حساب می‌آیند. این مواد غذایی علاوه بر این که ویتامین A را به ما می‌رسانند پروتئین را هم می‌رسانند. پروتئین در سیستم ایمنی بدن ما نقش‌های مهم ایفا می‌کند. چون اگر بدن ما با ویروس کرونا مواجه شود می‌خواهد که آنتی‌بادی و یکسری پروتئین برای مبارزه با آن بسازد که اگر مواد غذایی پروتئینی به میزان کافی دریافت نکنیم در این زمینه دچار مشکل می‌شویم.
او ادامه داد: گوشت‌ها و تخم‌مرغ‌ها را به صورت کامل بپزیم و از مصرف نیم‌پز آنها خودداری کنیم. برای سبزیجات نیز از روش بخارپز استفاده کنیم تا هم میکروب‌ها از بین بروند و هم مواد مغذی آنها حفظ شود.
اسلامیان درباره مصرف ادویه‌جات نیز توضیح داد: همان میزانی که در غذای روزانه استفاده می‌کنیم کفایت می‌کند. می‌تواند مقداری از روزهای گذشته بیشتر باشد ولی نیاز نیست که به مقدار خیلی زیاد از آنها استفاده شود به ویژه اینکه بعضی از ادویه‌جات با مصرف بعضی از داروها می‌تواند تداخل داشته باشد؛ بنابراین کسانی که سن بالا هستند و از داروهای پرفشاری خون استفاده می‌کنند مراقب باشند که در دریافت ادویه‌ها زیاده‌روی نکنند.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه در دانشگاه شهید بهشتی درباره استفاده از ویتامین C نیز یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت روی سایت خود اعلام کرده بود که میزان بالای این ویتامین می‌تواند خطرناک باشد و بعد از یک روز آن را از روی سایت برداشت اما به طور کلی باید بدانیم که این ویتامین در سیستم ایمنی می‌تواند نقش خیلی مهمی داشته باشد ولی به این معنا نیست که در روز تعداد زیادی پرتقال یا قرص ویتامین C بخوریم بلکه روزانه یک عدد هم کفایت می‌کند.
وی در «روزنه» اظهار داشت: اگر در محل کار از ظرف‌های اشتراکی مثل قندان استفاده می‌شود سعی کنیم در این مدت اصلا استفاده نکنیم و از لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال شخصی خود استفاده کنیم.
اسلامیان در پایان گفت: اگر کسی به کرونا مبتلا شود باید مایعاتی مثل آب میوه‌ها و سوپ‌های رقیق و مغذی بسیار استفاده کند.

 

 

Twitter Google+ Facebook
0 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :