دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 16360 تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: سوپ و سپزی‌ها را در این روز‌ها فراموش نکنیم.

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سیستم بدن، از ما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از بروز آلرژی و انواع سرطان دارد.
عهدیه مرادی با بیان اینکه در این زمینه استفاده از چند دسته از مواد مغذی مفید است، افزود: این مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه مواد معدنی هستند.
وی تصریح کرد: هنگامی که این سیستم با عامل بیماری‌زا برخورد می‌کند پاسخ ایمنی آغاز می‌شود. در این حالت سیستم ایمنی پادتن (آنتی‌بادی)‌هایی را آزاد می‌کند که به مبارزه با پادزا (آنتی‌ژن)‌ها می‌پردازد.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: از آنجائی که اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان گسترش بیماری‌های واگیر بیش از پیش مشخص می‌شود، مصرف برخی غذا‌های سالم و غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن ما بسیار مهم هستند.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن، باید موادی همچون سیر، سوپ مرغ، چای سبز و عسل را در رژیم غذایی‌ گنجاند.
مرادی ادامه داد: گروه‌های غذایی دارای ویتامین‌های «C» و «A» سیستم ایمنی بدن را مقابل کرونا تقویت می‌کند. سبزی‌ها و میوه‌های رنگی سبز تیره، قرمز و نارنجی همانند هویج، گوجه و کلم دارای ویتامین «C» و روغن، کره و زرده تخم‌مرغ از جمله گروه‌های غذایی هستند که دارای ویتامین «A» هستند. املاح روی و آهن که بیشتر در گوشت‌های قرمز گاو، شتر و گوساله پیدا می‌شود نیز نیاز‌های سلولی بدن را تامین و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.
وی افزود: مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.
مرادی افزود: کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که دارو‌های کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.
وی اظهارداشت: باید از خوردن غذا‌هایی که خوب پخته نشده مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو یا کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند، از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند،خودداری شود.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در صورت داشتن علائم سرماخوردگی، از غذا‌های آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه، مایعات گرم و از جوانه‌های گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنیم.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت و موارد مشابه استفاده کنیم.

وی افزود از دیگر توصیه های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روزانه از جوشانده آویشن و پونه کوهی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنیم.
از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فود‌ها و غذا‌های چرب و سنگین اجتناب شود.
استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.

کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. از منابع غذایی این دو ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.

 

Twitter Google+ Facebook
0 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :