دیدنی ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها
کد خبر : 13457 تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸

پايگاه خبري تحليلي نقد غذا: کدوی سبز (زوکینی) که با عنوان courgette نیز شناخته می شود، یک کدوی تابستانی است که در کنار طالبی، ملون، اسپاگتی اسکواش و خیار در خانواده Cucurbitaceae قرار دارد.

کدو سبز غنی از ویتامین ‌ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات گیاهی مفید است.
یک فنجان (۲۲۳ گرم) کدو سبز پخته شده معادل مقدار مواد مغذی زیر است:

کالری: ۱۷
پروتئین: ۱ گرم
چربی: کمتر از ۱ گرم
کربوهیدرات: ۳ گرم
قند: ۱ گرم
فیبر: ۱ گرم
ویتامین A: 40 درصد از مصرف روزانه مرجع (RDI)
منگنز: ۱۶ درصد از مصرف روزانه مرجع
ویتامین C: 14 درصد از مصرف روزانه مرجع
پتاسیم: ۱۳ درصد از مصرف روزانه مرجع
منیزیم: ۱۰ درصد از مصرف روزانه مرجع
ویتامین K : 9 درصد از مصرف روزانه مرجع
فولات: ۸ درصد از مصرف روزانه مرجع
مس: ۸ درصد از مصرف روزانه مرجع
فسفر: ۷ درصد از مصرف روزانه مرجع
ویتامین B6 : 7 درصد از مصرف روزانه مرجع
تیامین: ۵ درصد از مصرف روزانه مرجع

علاوه بر منابع ذکر شده، کدوی سبز حاوی مقدار کمی آهن، کلسیم، روی و چندین ویتامین B دیگر است.
به طور خاص، محتوای زیاد ویتامین A آن می تواند از بینایی و سیستم ایمنی شما پشتیبانی کند.
کدو سبز خام دارای مشخصات تغذیه ای مشابه کدو سبز پخته شده است، با این تفاوت که مقدار ویتامین آ آن کمتر و ویتامین سی آن بیشتر است.

سرشار از آنتی اکسیدان است
کدوی سبز علاوه بر مواد مغذی حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان است.
آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفید هستند که به حفاظت از بدن شما در برابر آسیب به رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.
کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین، زاکسنتین و بتا کاروتن به طور خاص در کدو سبز فراوان هستند.
این ترکیبات می توانند در جهت بهبود چشم، پوست و قلب شما مفید باشند و نیز در برابر برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان پروستات، از بدن محافظت می کنند.
تحقیقات نشان می دهد که پوست گیاه دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدانی آن است. خوب است بدانید که کدوی با رنگ زرد نسبت به کدوی با رنگ سبز حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.

به هضم سالم کمک می کند
کدوی سبز می تواند فرایند هضم سالم را به روش های مختلفی انجام دهد.
برای شروع، این کدو سرشار از آب است، که می تواند مدفوع را نرم کند و این امر احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می دهد.
علاوه بر این، این کدوی تابستانی هم دارای فیبر محلول و هم غیرمحلول است.
فیبر غیرمحلول نیز باعث عبور راحت تر مواد غذایی از طریق روده شما شده و باعث کاهش خطر ابتلا به یبوست می شود.
در عین حال، فیبر محلول به تغذیه و پرورش باکتری‌های مفید که در روده شما زندگی می‌کنند کمک می‌کند. این باکتری‌های مفید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) را تولید می‌کنند که این اسیدهای چرب انرژی سلول های روده شما را تامین خواهند کرد.
علاوه بر این، SCFA می تواند به کاهش التهاب و علائم اختلالات خاص روده، از قبیل سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند.

سطح قند خون را کاهش می دهد
یکی از مزیت های استفاده از کدوی سبز کمک به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است.
۳ گرم کربوهیدرات موجود در هر فنجان پخته‌ شده (۲۳۲ گرم) کدو سبز جایگزینی مناسب قند برای کسانی است که به دنبال کاهش مصرف کربوهیدرات هستند.
رژیم غذایی کم کربوهیدرات می ‌تواند به میزان قابل ‌توجهی سطوح قند خون و انسولین را کاهش دهد، که هر دو می‌توانند میزان قند خون را ثابت نگه دارند و نیاز به مصرف دارو را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهند.
فیبر موجود در کدوسبز نیز قادر است سطح قند خون را ثابت نگه دارد. رژیم های غذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات -از جمله کدو سبز- همواره با ریسک پایین تر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارند.
فیبر یافت شده در کدوی سبز نیز می‌تواند به افزایش حساسیت انسولین، که می‌تواند موجب تثبیت میزان قند خون شود، کمک کند.

می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد
محتوای بالای فیبر این کدو می تواند تا حد زیادی عامل این فایده باشد. مطالعات مشاهده شده نشان می دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتری دارند.
پکتین، یک نوع فیبر قابل‌ حل موجود در سبز، به طور خاص در کاهش سطح کلسترول کلی و کلسترول LDL (کلسترول بد) موثر است.
در بررسی ۶۷ مطالعه، مصرف ۲ تا ۱۰ گرم فیبر محلول در روز به مدت ۱-۲ ماه، به طور متوسط سطوح کلسترول کلی را به میزان ۱.۷ میلی گرم در دسی لیتر و کلسترول LDL بد را به ۲.۲ میلی گرم در دسی لیتر کاهش داد.
کدو سبز نیز سرشار از پتاسیم است که ممکن است با گشاد کردن رگ‌های خونی شما، به کاهش فشار خون بالا کمک کند. فشار خون سالم با خطر کمتر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است. علاوه بر این رژیم های غذایی سرشار از کاروتنوئیدها به طور ویژه از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند.

می توانید بینایی شما را تقویت کند
اضافه کردن کدوی تابستانی به رژیم غذایی تان می توانید فوایدی در جهت بهبود دید و بینایی شما در بر داشته باشد.
بخشی از این امر به این دلیل است که کدو سبز سرشار از ویتامین C و بتا کاروتن که هر دو ماده مغذی مهم برای سلامت چشم محسوب می شوند، هستند.
سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسنتین است. تحقیقات نشان می‌ دهد که این آنتی‌ اکسیدان ها می ‌توانند در شبکیه شما تجمع پیدا کنند، دید شما را بهبود بخشیده و ریسک بیماری‌های چشمی مرتبط با سن را کاهش دهند.
این مزیت می تواند شامل خطر پایین‌تر ابتلا به دژنراسیون ماکولا باشد. تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا عامل اصلی از دست دادن بینایی برگشت ‌ناپذیر در افراد مسن است.
علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از لوتئین و زاکسنتین نیز ممکن است احتمال ایجاد آب‌مروارید را کاهش دهند. آب مروارید تار شدن عدسی است که می‌تواند منجر به دید ضعیف شود.

به کاهش وزن کمک می کند
مصرف منظم کدوی سبز می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. این میوه غنی از آب است و چگالی کالری پایینی دارد که می ‌تواند به شما کمک کند تا احساس کامل سیری داشته باشید. هم چنین محتوای فیبر آن می تواند موجب کاهش گرسنگی شده و اشتهای شما را تحریک نکند.
علاوه بر این، مطالعات مصرف میوه و سبزیجات زیاد به طور مداوم را به کاهش وزن و سرعت کندتر افزایش وزن در طول زمان پیوند می‌ دهد.
علاوه بر این، مصرف سبزیجات سبز یا زرد رنگ بدون نشاسته با ارزش تغذیه ای مشابه کدو سبز به طور خاص در کاهش وزن تاثیرگذار است.

موجب بهبود سلامت استخوان ها می شود
کدوی سبز غنی از آنتی اکسیدان ها، لوتئین و زاکسنتین، ویتامین K و منیزیم است که همه این ها در تقویت استخوان ها نقشی موثر ایفا می کنند.

دارای اثرات ضد سرطان است
آزمایشات و مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره کدو سبز قادر است به نابود کردن یا محدود کردن رشد برخی سلول های سرطانی کمک کند. با این حال، برای مطمئن تر شدن در مورد این مزیت تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

 با خوردن کدو سبز یک پروستات سالم داشته باشید
تحقیقات حیوانی نشان می دهد که عصاره دانه کدو سبز می تواند در جهت محدود کردن هایپرپلازی پروستات که شایع‌ترین علت انسداد مجاری ادراری است که در میان مردان رخ می‌دهد، کمک کند.

سخن پایانی
سبز یک از سبزیجات همه کاره و تطبیق پذیر است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی است.
مصرف این کدوی تابستانی فواید بی نظیری از قبیل کمک به سلامت استخوان ها، تیروئید و پروستات و… را فراهم می آورد.
سعی کنید در این فصل دل انگیز آن را تهیه کنید و در رژیم غذایی تان بگنجانید، تا از تمام فواید بی نظیری که در قسمت بالا عنوان کردیم بهره مند شوید.

منبع: مجله سلامت

 

Twitter Google+ Facebook
1 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :